Bekijk de handleiding van GO-tickets voor een overzicht van alle mogelijkheden en functionaliteiten. Zo haal je het maximale uit jouw ticketshop en organiseer je eenvoudig professionele evenementen.
Naam evenement
Vul hier de naam van je evenement in. Deze wordt zichtbaar in de ticketshop en op het ticket zelf.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Evenement afbeelding
Dit is de afbeelding die de ticketkoper ziet in de ticketshop
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Beschrijving in shop
Geef hier een korte omschrijving van je evenement.
Deze tekst is zichtbaar in de ticketshop, maar niet op het ticket zelf.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
1. Beschrijving op ticket
Voer hier een korte omschrijving in die op het ticket leesbaar is.
2. Locatie
Vul hier de locatie van het evenement in; deze wordt zichtbaar op het ticket.
Postcode
Vul hier de postcode in; deze is niet zichtbaar op het ticket.
3. Startdatum en -tijd evenement
Geef aan op welke datum en vanaf hoe laat het evenement start.
Deze informatie verschijnt op het ticket, tenzij dit uitgevinkt is bij de ticketopmaak.
4. Einddatum en -tijd evenement
Geef aan op welke datum en tot hoe laat het evenement duurt.
Deze informatie verschijnt op het ticket, tenzij dit uitgevinkt is bij de ticketopmaak.
Voorbeeldticket
Onderstaand voorbeeld toont waar de bovenstaande informatie zichtbaar is op het ticket:
Naam evenement
Beschrijving op ticket
Locatie
Startdatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Telefoonnummer ticketshop
Voer hier een telefoonnummer in; dit wordt zichtbaar in de ticketshop.
E-mailadres ticketshop
Voer hier een e-mailadres in; dit word zichtbaar in de ticketshop.
Website ticketshop
Voer hier een website-link in; deze wordt zichtbaar in de ticketshop.
Locatie ticketshop
Vink deze optie aan om een Google Maps-kaart van de locatie zichtbaar te maken in de ticketshop.
Knoppen Sociale media tonen
Deze optie staat standaard aan.
Wil je dat je evenement niet gedeeld wordt, bijvoorbeeld omdat het alleen voor genodigden is bedoeld?
Vink deze optie dan uit. De social media-knoppen in de ticketshop zullen dan niet meer zichtbaar zijn.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Informatie URL
Vul hier de URL in waar je de ticketkoper naartoe wilt verwijzen voor meer informatie over het evenement.
Denk aan je website of een social media-pagina.
Deze URL wordt zichtbaar op het ticket en in de orderbevestiging die de ticketkoper per e-mail ontvangt.
Voorbeelden:
Vul hier de URL in waar je de ticketkoper naartoe wilt leiden nadat een ticket is gekocht.
Dit kan bijvoorbeeld je website of een social media-pagina zijn.
Voorbeelden:
Wanneer de ticketkoper op ‘Afronden’ klikt, wordt hij/zij naar de ingestelde aankoopvoltooid URL geleid.
Dit kan bijvoorbeeld je website of een social media-pagina zijn, afhankelijk van wat je hebt ingevuld bij de aankoopvoltooid URL.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Ticketsoort uitverkocht tekst
Als een ticketsoort uitverkocht is, kun je hier de tekst invoeren die je wilt laten zien in de ticketshop.
Laat je het veld leeg, dan verschijnt standaard: “Niet beschikbaar”.
Startdatum en -tijd ticketverkoop
Geef hier aan op welke datum en tijd de kaartverkoop begint.
Staat de startdatum in de toekomst, dan ziet de ticketkoper de tekst: “Helaas kunt u momenteel geen ticket bestellen”.
Staat de datum en tijd in het verleden, dan kunnen tickets direct verkocht worden.
Einddatum en -tijd ticketverkoop
Geef hier aan tot welke datum en tijd de kaartverkoop loopt.
Wanneer de ingevoerde datum en tijd is bereikt, wordt de ticketshop gesloten en verschijnt de tekst: “Helaas kunt u momenteel geen tickets bestellen”.
Administratiekosten inbegrepen in de prijs
Nee, vermeld apart
Kies deze optie als je de administratiekosten wilt doorberekenen naar de ticketkoper.
Voorbeeld: als een ticket €10,- kost, betaalt de ticketkoper €11,21 per ticket inclusief administratiekosten.
In het overzichtsscherm van de ticketkoper zal dit duidelijk zichtbaar zijn.
Ja, tel bij de ticketprijs op
Kies deze optie als je wilt dat de ticketkoper niets merkt van de administratiekosten.
Voorbeeld: een ticket kost €10,- en je wilt dat de ticketkoper exact €10,- betaalt.
Bij de ticketsoorten voer je dan de ticketprijs minus de servicekosten in.
In dit voorbeeld: voer €8,79 in, zodat de ticketkoper uiteindelijk €10,- betaalt.
In het overzichtsscherm van de ticketkoper wordt de prijs zoals gewenst weergegeven.
Ticket op naam:
Vink deze optie aan als je wilt dat de ticketkoper per persoon zijn gegevens invult.
Koop iemand een ticket voor iemand anders? Dan moeten de gegevens van de tweede persoon ook ingevuld worden.
Je kunt instellen of je ook het e-mailadres per persoon en eventuele extra vragen wilt opvragen.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Verberg evenement in overzichtsscherm
Als je gebruikmaakt van het evenementenoverzicht, worden hier alle aangemaakte evenementen weergegeven.
Wil je dat een evenement niet in dit overzicht verschijnt? Vink dan “Ja” aan. Alleen bezoekers die de verkoop-URL van jouw evenement hebben, kunnen dan tickets kopen.
Evenementenoverzicht
Het evenementenoverzicht is een link waarin alle actieve evenementen staan.
Je vindt de link door in het dashboard bovenin te klikken op Dashboard.
Aan de rechterzijde bij Mogelijke acties klik je op Bekijk evenementenoverzicht.
Door de link uit de zoekbalk te kopiëren, heb je de verkoop-URL die je kunt plaatsen op je website of social media-kanalen.
Voorbeeld: hieronder zie je een voorbeeld van het evenementenoverzicht.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Toegangslijst
Gebruik de toegangslijst-module als je een besloten evenement hebt of bepaalde bezoekers voorrang wilt geven bij de kaartverkoop.
Je kunt een lijst met codes (bijvoorbeeld lid- of plaatsnummers) uploaden via een CSV-bestand.
De ticketkoper moet eerst de code invoeren voordat hij een ticketsoort kan selecteren.
Zo voorkom je dat onbevoegde personen tickets kopen voor jouw evenement.
Elke code kan slechts 1 keer gebruikt worden.
Voorbeeld: hieronder zie je hoe dit eruitziet in de ticketshop.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Toon organisatienaam-veld
Vink deze optie aan als je een zakelijk evenement organiseert en wilt dat de ticketkoper zijn organisatienaam vermeldt.
Het veld wordt verplicht, zodat de ticketkoper zijn organisatienaam moet invoeren.
Ticketswap activeren voor dit evenement
Deze functie is beschikbaar als je bij ons Ticketswap hebt aangevraagd.
Vink de optie aan om Ticketswap te activeren voor jouw evenement.
Bezoekers kunnen op deze manier veilig hun ticket online doorverkopen.
Zodra een ticket is verkocht via Ticketswap, ontstaat er een nieuwe QR-code en wordt de oude ongeldig.
In het systeem kun je zien welke tickets zijn geswapt.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Gebruik maken van sub-tickets?
Deze functie is beschikbaar als je bij ons hebt aangevraagd om sub-tickets te gebruiken.
Wil je gebruikmaken van sub-tickets? Vink deze optie dan aan.
Wat is een sub-ticket?
Sub-tickets zijn ideaal bij munten tickets of parkeerkaarten; ze vormen een toegevoegde waarde in de ticketshop.
Je kunt een ticketsoort koppelen aan een andere ticketsoort.
Voorbeeld: een parkeerkaart mag alleen gekocht worden als er ook een entreeticket is gekocht. Dit stel je eenvoudig in bij de instellingen.
Voorbeeld weergave:
In de ticketshop zie je eerst alleen het entreeticket.
Zodra iemand dit ticket selecteert, verschijnt de sub-ticket (bijvoorbeeld de parkeerkaart) automatisch.
In onderstaande afbeelding zie je dus aangevinkt 1 entree ticket en daaronder de sub-ticket parkeerkaart.
Let op:
Deze optie staat standaard niet in het dashboard.
Neem contact met ons op als je hier gebruik van wilt maken.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Gebruik maken van vervolgvragen?
Met deze functie kun je vervolgvragen aanmaken.
Stel deze in onder het tabblad Extra vragen.
Activeer de optie als je er gebruik van wilt maken.
Zie het kopje Extra vragen voor meer uitleg.
Ticketsoorten koppelen
Met deze functie kun je tickettypen in een groep aan elkaar koppelen.
Bijvoorbeeld: Ticket A en Ticket B zijn gekoppeld; de koper kan dan maar één van de twee kiezen, niet beide.
Gegevens controleren
Vink deze optie aan om vlak voor het betalen een overzicht te tonen, waarin de ticketkoper zijn ingevoerde gegevens kan controleren.
De volgende gegevensvelden kunnen op aanvraag voor je worden geactiveerd:
Geboortedatum
Geslacht
Postcode
Telefoonnummer
Maximaal aantal tickets per bestelling
Deze functie is beschikbaar als je bij ons hebt aangevraagd hiervan gebruik te maken.
Voorbeeld: als je 4 invult, kunnen er maximaal 4 tickets per bestelling worden gekocht.
E-mailadres mag max. 1 keer gebruikt worden
Vink deze optie aan als je wilt dat bezoekers maar één keer tickets kunnen bestellen met hetzelfde e-mailadres.
Het is dan niet mogelijk om een tweede bestelling te plaatsen met hetzelfde e-mailadres.
Specifiek e-mailadres
Voer hier een specifiek type e-mailadres in dat gebruikt mag worden voor bestellingen.
Vul alleen het gedeelte na de @ in, bijvoorbeeld gmail.com.
Handig voor bijvoorbeeld school- of werkmailadressen.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Socials & Google Tag Manager
Google Tag Manager Container ID
Met Google Tag Manager kun je bijvoorbeeld Google Analytics of de Facebook-pixel toevoegen aan je ticketshop.
Vul hier je Container ID in om deze integraties te activeren.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Mag dit evenement gebruikt worden voor onze media?
Vink deze optie aan als GO-tickets jouw evenement mag promoten op de website en onze social media kanalen.
Het kan ook zijn dat iemand van GO-tickets contact opneemt voor een blog, interview of ander promotioneel item.
Meerdere data tonen in shop
Vink deze optie aan als je evenement meerdere dagen duurt.
Na het aanvinken kun je in de volgende stap de tijden per dag instellen, zodat bezoekers per datum hun tickets kunnen kiezen.
Dit ziet er als volgt uit in shop:
Belangrijke informatie!!
Bij het aanmaken van een ticketsoort is het belangrijk om op de roze knop “Ticketsoort opslaan” te klikken.
Heb je een wijziging gedaan in een ticketsoort? Klik dan eerst opnieuw op “Ticketsoort opslaan” voordat je doorgaat naar de volgende stap.
Pas na het opslaan van alle ticketsoorten kun je verder tot het evenement volledig is opgeslagen.
Naam ticketsoort
Geef de ticketsoort een eigen naam.
Deze naam verschijnt later in de ticketshop voor de ticketkoper.
Voorbeeld: zie onderstaande weergave in de ticketshop.
Beschrijving in shop
Geef per ticketsoort een korte beschrijving van wat deze ticketsoort precies inhoudt.
Deze beschrijving wordt zichtbaar in de ticketshop voor de ticketkoper.
Voorbeeld: zie onderstaande weergave in de ticketshop.
Je kunt kiezen of de beschrijving van het ticket direct zichtbaar is in de shop,
of dat deze pas verschijnt nadat de bezoeker op het pijltje naast de naam van het ticketsoort klikt.
Beschrijving op ticket
Per ticketsoort kun je een eigen omschrijving maken die op het specifieke ticket verschijnt.
Voorbeeld: bij VIP-tickets kun je aangeven wat een VIP-ticket precies inhoudt.
Let op: als je dit veld leeg laat, wordt de evenementenbeschrijving gebruikt die is ingevoerd bij Basisgegevens.
Prijs
Vul hier de prijs van de ticketsoort in.
Heb je bij Administratiekosten inbegrepen in prijs gekozen voor “Nee, vermeld apart”,
vul dan hier het bedrag in dat de ticketkoper moet betalen.
De administratiekosten worden dan bovenop de ticketprijs gerekend.
Voorbeeld: zie onderstaande weergave.
Heb je bij Administratiekosten inbegrepen in prijs gekozen voor “Ja, tel bij ticketprijs op”,
vul dan hier het bedrag minus de servicekosten in.
Op deze manier ziet de ticketkoper niets van de administratiekosten en betaalt hij precies de gewenste prijs.
Voorbeeld: zie onderstaande weergave.
Aantal beschikbare tickets
Geef hier aan hoeveel tickets in totaal verkocht kunnen worden.
Zodra dit aantal is bereikt, wordt het ticketsoort lichtgrijs en kan het niet meer verkocht worden.
Indien je bij Basisgegevens een tekst hebt ingevuld voor uitverkochte tickets, zal deze hier verschijnen.
Max. aantal tickets per bestelling
Standaard staat dit op max. 10 tickets per bestelling.
Je kunt dit verlagen zodat bezoekers niet meer dan een bepaald aantal tickets per bestelling kunnen kopen.
Min. aantal tickets per bestelling
Stel dit in op 1 als een ticketsoort verplicht gekocht moet worden.
De ticketkoper kan dit ticket in de shop niet op 0 zetten.
Waarschuwing aan bezoekers vanaf
Vul hier een getal in om bezoekers te waarschuwen bij bijna uitverkochte tickets.
Voorbeeld: bij 100 tickets, vul je 10 in.
De ticketshop toont dan een waarschuwing dat er nog 10 of minder tickets beschikbaar zijn (zie afbeelding hieronder).
Heeft het ticket een afwijkende header?
Je kunt een algemene header toevoegen, maar ook per ticketsoort een eigen header instellen.
Zo zie je bij het scannen direct om welk ticketsoort het gaat.
Voorbeeld: zie de afbeelding hieronder waar de header op het ticket verschijnt.
Startdatum en einddatum-tijd ticketsoort
Wil je dat een ticketsoort vanaf een bepaalde datum/tijd zichtbaar of onzichtbaar wordt in de shop?
Stel dit eenvoudig hier in.
Je kunt ook een tekst toevoegen die verschijnt als een ticketsoort verlopen is.
Laat je dit veld leeg, dan staat er automatisch “Niet beschikbaar” in de shop.
Ticketsoort verbergen in shop
Wil je een ticketsoort niet zichtbaar maken in de onlineshop?
Klik op het oogje rechts bij de ticketsoort. Er verschijnt een streep doorheen.
Dit wordt vaak gebruikt voor bijvoorbeeld handmatige sponsorkaarten of vrijkaarten.
Volgorde in ticketsoorten overzicht
Heb je meerdere ticketsoorten aangemaakt?
Je kunt deze slepen om de volgorde in de shop te bepalen.
Houd je muis op de ticketsoort en sleep naar boven of naar beneden om te rangschikken.
Zoals eerder beschreven, is bovenstaande button erg belangrijk.
Heb je een ticketsoort aangemaakt of aangepast? Klik dan altijd op “Ticketsoort opslaan”.
Pas nadat je dit hebt gedaan, kun je doorgaan naar Volgende stap.
Let op: het systeem onthoudt anders geen wijzigingen, waardoor je niet verder kunt of aanpassingen verloren gaan.
Bestaande ticketsoort toevoegen
Je kunt hier een eerder aangemaakte ticketsoort aanvinken om deze toe te voegen aan het evenement.
Je kunt hier een eerder gemaakte ticketsoort aanvinken en de bestaande ticketsoort toevoegen.
Aantal uren scanbaar na begintijd evenement
Geef hier aan hoeveel uur de ticketsoort scanbaar is tijdens het evenement.
Gratis tickets
Is de ticketprijs €0,00?
Vul hier een vervangende tekst in die in de shop wordt weergegeven in plaats van €0,00.
Voorbeeld: zie onderstaande weergave in de ticketshop.
Hoeveel codes wil je toevoegen?
Eén code: bij weinig codes kun je deze handmatig invoeren.
Meerdere codes: bij veel codes kun je een lijst uploaden als txt-bestand, één code per regel.
Code
Dit is de naam/code die de ticketkoper moet invoeren.
Let op: de code is hoofdlettergevoelig.
Voorbeeld: TestGO1, TestGO2
Korting
Kies uit: bedrag korting of percentage korting.
Voorbeeld: 20% korting
Van toepassing op
Duurste gekochte ticket
Bij deze optie krijgt de ticketkoper korting op het duurst gekochte ticket in de bestelling.
Voorbeeld: bestel je 2 tickets, dan ontvangt de ticketkoper 20% korting op 1 ticket wanneer de kortingscode TestGO1 wordt gebruikt.
Zie voorbeeld hieronder voor de weergave in de ticketshop.
Betaalde ticketsoort
Kies deze optie als je wilt dat de korting alleen van toepassing is op een specifiek ticketsoort.
Voorbeeld: bestel je 2 tickets van dit ticketsoort, dan krijgt de ticketkoper 20% korting op beide tickets met de kortingscode TestGO2.
Zie voorbeeld hieronder voor de weergave in de ticketshop.
Maximaal aantal keer te gebruiken
Geef hier aan hoe vaak een kortingscode gebruikt kan worden: één keer of meerdere keren.
Laat dit veld leeg als er geen maximum geldt.
Tip: heb je de kortingscode aangemaakt? Klik dan op de button hieronder om deze op te slaan.
Nadat je de kortingscode(s) hebt aangemaakt en opgeslagen, zie je in het overzicht hieronder wanneer de code(s) is/zijn toegevoegd.
Ticketopmaak
Heeft het ticket een header?
Klik op Ja om een header toe te voegen.
Deze header verschijnt op alle e-tickets, tenzij je bij een specifieke ticketsoort een eigen header hebt ingesteld.
Ticket header afbeelding
Voeg een afbeelding toe om je e-ticket meer in eigen stijl te maken.
Afmeting: 900 x 240 px
Heeft het ticket sponsors?
Klik op Ja als je sponsoren wilt toevoegen aan je e-ticket.
Je kunt dan een sponsorafbeelding uploaden.
Afmeting: 794 x 100 px
Sponsors afbeelding
Wil je meerdere sponsoren toevoegen? Maak dan één balk aan in de juiste afmeting en voeg hier alle sponsorafbeeldingen in.
Let op dat de afbeelding het juiste formaat heeft: 794 x 100 px
Zie hieronder hoe de e-ticket eruitziet met header en sponsoren.
Evenement start- en einddatum tonen?
Wil je dat de start- en einddatum van het evenement niet op het ticket verschijnen?
Vink deze optie uit om de datums te verbergen.
Soort
Je kunt hier 2 opties kiezen:
Vrije invoer – de ticketkoper mag zelf een antwoord typen.
Dropdown – de antwoorden zijn vooraf ingevoerd; de ticketkoper hoeft alleen een optie aan te klikken.
Vraag
Vul hier de vraag in die je aan de ticketkoper wilt stellen.
Antwoord vereist?
Ja – de vraag is verplicht om te beantwoorden.
Nee – de vraag is niet verplicht.
Extra vragen
Extra vraag weergeven op ticket
Vervolgvraag instellen
Indien je bij Basisgegevens hebt aangegeven gebruik te willen maken van vervolgvragen, kun je deze hier instellen.
Werkwijze:
Voer eerst de extra vraag in die aan alle bezoekers wordt gesteld.
Voer daarna de vervolgvraag in.
Klik bij beiden op Vraag opslaan.
Voorbeeld: zie onderstaande weergave van het resultaat.
Vervolgvraag instellen
Selecteer bij Vraag: de vraag waarop je de vervolgvraag wilt instellen.
Selecteer bij Antwoord: het antwoord dat gegeven moet worden voordat de vervolgvraag zichtbaar wordt.
Selecteer bij Vervolgvraag: welke vraag je wilt uitvragen na het geselecteerde antwoord.
Klik op Vraag opslaan om de vervolgvraag te activeren.
Goed om te weten:
Vervolgvragen kunnen alleen bij een Dropdown worden ingesteld, niet bij Vrije invoer.
Informatie evenement
Op deze pagina kun je alle ingevoerde gegevens nog eens controleren.
Zodra je onderin op Evenement opslaan klikt, wordt je evenement toegevoegd aan het dashboard.
Geen zorgen als iets nog niet correct staat: je kunt dit later gewoon weer aanpassen.
Na het klikken op Evenement opslaan ga je automatisch door naar de volgende pagina.
Je evenement is nu opgeslagen en klaar voor kaartverkoop.
De verkoop-URL kun je kopiëren en plaatsen op je website of social media kanalen.
Om de ticketshop zelf te bekijken, klik op Ga naar ticketverkoop.
Jouw data is veilig bij ons! We zijn ISO 9001 en 27001 gecertificeerd en werken volgens GDPR richtlijnen.
Meer over onze werkwijze