10 tips om meer tickets te verkopen voor jouw evenement

Steeds meer organisaties zien de voordelen in van het online aanbieden van haar tickets. Speciaal voor deze organisaties vind je hier 10 handige en bruikbare tips om de online kaartverkoop te bevorderen.

1. Zorg ervoor dat de online voorverkoop voordeel oplevert voor de bezoeker.

Als organisator wil je graag weten waar je aan toe bent. Hoeveel bezoekers kun je ongeveer verwachten op je evenement? Het is daarom belangrijk dat de bezoeker geprikkeld wordt om vroegtijdig een online ticket te kopen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld de volgende voordelen aan te bieden bij het aankopen van een online ticket;

  • Geen wachtrij bij de ingang
  • Betere plekken
  • Kortingen

2. Start de online kaartverkoop op tijd.

Om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep nog geen andere plannen heeft op de datum van jouw evenement, is het belangrijk dat de online kaartverkoop vroegtijdig gestart wordt. Mensen zijn vaak druk en plannen de vrije tijd die ze hebben snel vol.

3. Geef voldoende informatie

Voordat een bezoeker geld gaat uitgeven aan een ticket, wilt hij precies weten wat hij kan verwachten tijdens het evenement. Geef daarom voldoende informatie. Laat weten wat er precies te doen is. Waar is het evenement? Wat krijg je te zien? Hoe lang duurt het evenement? Hoe ziet het programma eruit? Hoe zit het met parkeren?

4. Maak actief gebruik van Social Media

Via Social Media kun je gemakkelijk je evenement promoten. Op Facebook kun je een evenement aanmaken waarbij je ook je ticketshop op kunt plaatsen. Dit werkt soms nog wel beter dan je website aangezien er dagelijks 6,8 miljoen Nederlanders op Facebook te vinden zijn. In het evenement kan de bezoeker alle informatie over het evenement bekijken en inzien welke mensen al een kaartje hebben gekocht.

Je vergroot je bereik door je Facebookpagina actief bij te houden. Dit houdt in dat je zoveel mogelijk volgers verzameld d.m.v. informatie te delen, winacties houden, nieuwtjes posten etc. Verder kun je Snapchat of Instagram inzetten om jouw bereik te vergroten. Werk bij deze media met sfeerbeelden om de emotie op te wekken. Zorg er altijd voor dat bezoekers direct in actie kunnen komen. Zorg dus voor een goede doorlink of vermelding.

5. Verleid bezoekers om tickets te kopen

Probeer de bezoeker te verleiden om snel een ticket te kopen. Dit kun je doen door schaarste te creëren. Denk hierbij aan kreten als OP=OP en ‘’Wees er snel bij’’. Laat mensen weten hoe goed de verkoop loopt. Bezoekers zullen eerder een ticket kopen zodra ze weten dat er nog maar een paar tickets beschikbaar zijn.

6. Laat de online kaartverkoop zo lang mogelijk doorlopen

Het is raadzaam om je online kaartverkoop zo lang mogelijk door te laten lopen. Er zijn altijd mensen die op het laatste moment beslissen. Het kan zomaar zijn dat dit toch weer voor een aantal extra bezoekers zorgt.

7. Beloon de online kopers met een extraatje

Wij Nederlanders zijn gek op cadeautjes of gratis spullen. Je kunt daarom de online kopers belonen met een gratis drankje, hapje of een toepasselijke gadget.

8. Maak het de bezoeker makkelijk

De link naar jouw ticketshop moet makkelijk te vinden zijn voor de bezoeker. Zorg ervoor dat deze link altijd in beeld is. Op je website kun je de verkoop URL achter een mooie Call-to-action button plaatsen. Hiermee trigger je de bezoeker om op de button te klikken. Heb je een Facebookpagina? Ook hier kun je je verkoop URL plaatsen.

9. Maak van jouw bezoekers ambassadeurs

Zorg dat jouw bezoekers ambassadeurs worden van jouw evenement. Daag ze uit om berichten te delen dat ze naar jouw evenement gaan. De (digitale) mond-tot-mond reclame werkt altijd nog het beste om jouw evenement bekender en gewilder te maken.

10, Maak gebruik van aftersales

Organiseer je vaker dan één keer een evenement? Maak dan gebruik van aftersales. Bij het gebruik maken van een online ticketsysteem heb je de gegevens van al jouw bezoekers. Deze bezoekers kun je weer benaderen voor je volgende evenement.

Daarnaast is het belangrijk dat je tijdens en na afloop van je evenement leuke filmpjes en foto’s plaatst op je Social Media. Dit kan alleen maar positieve gevolgen hebben voor de kaartverkoop van je volgende evenement.

2017-11-13T09:50:15+00:00 november 25, 2016|